#bbmarschen i Stockholm

Den 20 augusti arrangerades en Arg jävla riksmarsch mot BB-kaoset. Stockholms Barnmorskesällskap gick i #bbmarschen.

Tal av Eva Nordlund, vice ordförande Svenska Barnmorskeförbundet.
Stockholms Barnmorskesällskap ordförande Maj Rydström.
FOTO:elisabethubbe

Äntligen har Sverige fått en brukarorganisation (NGO) med kraft: Födelsevrålet.

Erfarenheter från andra länder visar att det är just det som behövs för att påverka förlossningsvården, för att politiker ska våga lyssna på kvinnorna, inte bara på läkare som kräver intensivvårdsstandard för alla.
Jag hoppas att kraven inte kommer att stanna vid utökat antal förlossningsplatser och rätt till en barnmorska på rummet under förlossningens aktiva fas (självklart det viktisgaste just nu). Det räcker inte med fler sängar och fler barnmorskor. Det behövs ett annat mer hållbart sätt att se på mödra- och förlossningsvården, bort från det storskaliga farbrikstänkandet till en mer human miljö som är gripbar för både personal och födande. Idag finns bra forskningsevidens för att kvinnor med låg risk kan föda säkert på mindre barnmorskeledda enheter, gärna med kontinuitet genom vårdkedjan, med samma grupp av barnmorskor från tidig graviditet till eftervård. Helst i nära anslutning till högriskvården. Alltså småskalighet med närhet till allt om behov uppstår. Ett alternativ är flera förlossningsavdelningar på samma klinik, men med olika bemanning utifrån kvinnors riskstatus.

Jag är så glad över den kraft jag ser hos alla er unga och arga. Kram på er!

#bbmarschen Stockholm 20 augusti 2017
Ulla Waldenström