Sveriges barnmorskor 300 år

300 år med utbildade, professionella barnmorskor och 125 år med ett eget yrkesförbund – ett jubileum vi uppmärksammat med en unik fotobok!

”Svenska Barnmorskeförbundet presenterar i en stor foto-, fakta- och inspirationsbok på ett skickligt sätt den utbildade barnmorskans historia. Spännande berättelser om kvinnoliv, barnaföderskor och barnmorskor förstärks genom effektfulla och illustrativa fotoreportage som berikar det skrivna ordet.”

– Ur recensionen i BTJ-häfte 8, 2012.

Barnmorskornas jubileumsbok 300 ÅR I LIVETS TJÄNST innehåller spännande berättelser och kraftfulla bildreportage om kvinnoliv, barnaföderskor och barnmorskor i Sverige, Kambodja, Mocambique, Afghanistan och på Grönland. I dåtid och nutid – med sikte mot framtiden och millenniemålet att minska mödradödligheten i världen.

Medverkande skribenter:

Birgita Klepke, Christina Jansson, Donald Boström, Eva-Marie Wenneberg, Ingela Wiklund, Kajsa Sundström, Katarina Lindahl, Kyllike ChristenssonLena LennerhedLena Milton, Lisa Öberg, Margareta Larsson, Margareta Rehn, Pia Höjeberg, Sara Parkman, Solveig Petersson, Staffan Bergström, Ulf HögbergUlla WaldenströmVivian Wahlberg och barnmorskestuderande i Kalmar.

Medverkande fotografer och bildreportage:

Donald Boström, Lennart Nilsson, Loui Bernal & Karin C Falck , Sven-Gösta Johansson, Hans Per Persson.

Arkivmaterial och övriga bilder från Svenska Barnmorskeförbundets samlingar på TAM-arkiv, Lars Liss samlingar och privata foton.

Beställ och köp boken 300 ÅR I LIVETS TJÄNST

Boken finns till försäljning på kansliet (priset inkluderar 6% moms).

• Pris 410 kronor inklusive porto inom Sverige.
  • Pris 300 kronor per bok vid avhämtning (besök enligt överenskommelse med kansliet).
  • Beställning är bindande, återbetalas ej.
  • Betalning sker via faktura som skickas tillsammans med försändelsen.

Beställ boken via kontaktformuläret

Beställ boken direkt från kansliet via kontaktformuläret nedan och få den hemskickad med posten. Glöm ej att uppge din adress.

300 ÅR I LIVETS TJÄNST

Sveriges barnmorskor 300 år
ISBN 978-91-633-8383-0
(2011) svensk utgåva

Vill du läsa mer om boken?

Artikel i Jordemodern nr 7–8/2011. Vi har varit med som bokrecension i Aftonbladet, reportage/artikel i Minnenas Journal, Föräldrar & barn, Göteborgs Posten, Folket i Bild under 2011. Recension i BTJ-häfte 8, 2012.

Boken finns översatt till engelska (2013), ISBN 978-91-637-3151-8.
300 YEARS IN THE SERVICE OF LIFE .
Delar av den engelska utgåvan finns att läsa här på hemsidan English.

Jag vill köpa 300 ÅR I LIVETS TJÄNST (2011)

Ange antal böcker du vill köpa. Glöm ej uppge namn och adress så skickar vi boken och faktura till dig med post. Pris 410 kr/bok (inom Sverige). Beställning är bindande.

Senast uppdaterat: 2024-03-12