Vetenskapliga rådet

Vetenskapliga rådets uppgift är att främja forskning och utveckling inom barnmorskans verksamhetsområden och att sprida forskningsresultat nationellt och internationellt.

Vetenskapliga rådet har till uppgift att

• Utgöra sakkunnigt organ i vetenskapliga frågor inom barnmorskans verksamhetsområde och ge rådgivning och stöd i forsknings- och utvecklingsfrågor till Svenska Barnmorskeförbundets styrelse.
  • Verka för att arbetet inom barnmorskans profession genomförs utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet och är baserad på hög vetenskaplig kvalitet.
  • Verka för spridning av forskningsresultat för tillämpning i barnmorskans kliniska verksamhet samt främja det vetenskapliga innehållet inom barnmorskeutbildningens alla nivåer.
  • I sin verksamhet rikta sig till den egna professionen, det övriga vetenskapssamhället samt till det övriga samhället.
  • Genom representation i olika organ och genom internt arbete identifiera angelägna forskningsområden samt verka för att forskningens resursbehov tillgodoses.
  • Ta initiativ till att uppnå konsensus i angelägna begrepps- och definitionsfrågor samt medverka aktivt i teori och metodutveckling inom forskningsområdet.
  • Stärka barnmorskans professionalisering genom att främja utvecklingen av kunskapsbasen, och dess tillämpning i så väl utbildning som klinisk verksamhet.

När enskild ledamot företräder Svenska Barnmorskeförbundet ska förbundets syn och policy i aktuella frågeställningar föras fram. Rådet kan inte teckna förbundets firma.

Svenska Barnmorskeförbundet stadga (2019):
Rådets ledamöter är legitimerade barnmorskor med minst docentkompetens. I rådet ingår även en ledamot som doktorandrepresentant, legitimerad barnmorska inskriven som doktorand i Sverige. Rådets ledamöter utses av förbundsstyrelsen. Rådet arbetar på uppdrag av styrelsen. Rådens arbetsordning (2020) fastställs av styrelsen.

Disputerade legitimerade barnmorskor i Sverige (juni 2020).

Ordförande och sammankallande för Vetenskapliga rådet är Mia Bariamani (2019)

• Mia Barimani

Styrelseledamot, ordförande och sammankallande i Vetenskapliga rådet, docent i reproduktiv hälsa

Mia Barimani
  • Marie Berg

Professor, Vårdvetenskap, Sahlgrenska Akademin, Göteborgs universitet

Marie Berg
  • Monica Christianson

Docent i sexuell och reproduktiv hälsa Umeå universitet

Monica Christianson
  • Anna-Karin Dykes

Senior professor i reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, Lunds universitet, gästprofessor Malmö Högskola

Anna-Karin Dykes
  • Cecilia Ekéus

Professor i Reproduktiv Hälsa, Uppsala Universitet

Cecilia Ekéus
  • Ingegerd Hildingsson

Professor, Mittuniversitetet, Sundsvall, Uppsala universitet.

Ingegerd Hildingsson
  • Ingela Lundgren

Professor i reproduktiv och perinatal hälsa Göteborgs universitet

Ingela Lundgren