Så firades internationella barnmorskedagen

Varje år firar barnmorskor världen över lite extra den 5 maj. Det är den internationella barnmorskedagen. En dag för att på olika sätt uppmärksamma barnmorskan och den betydelse en barnmorska har för kvinnors reproduktiva hälsa. Årets internationella tema var ”Midwives changing the world one family at a time. The world needs midwives now more than ever.”

I år 2014 var det flera av Barnmorskeförbundets lokalavdelningar från norr till söder som passade på att anordna möten och fest för att uppmärksamma dagen – se Jordemodern nr 7-8 Juli-Augusti 2014.

I Norrbotten hissades barnmorskeflaggan vid landstingshuset i Luleå, Örebro anordnade årsmöte och planterade träd, Göteborg hade fest på tema lust, i Malmö planterade barnmorskan Valborg Ledung Bladh, 107 år, ett livets träd, Halland passade på att uppmärksamma de positiva hälsoeffekterna av preventivmedel med ett pressmeddelande, Södermanland  anordnade en utställning om barnmorskor i entrén på sjukhusen i Katrineholm och Eskilstuna, i Stockholm lanserades 10-punktsprogrammet för en God vård i samband med barnafödande. Dessutom firades det med tårta på flera arbetsplatser runt om i landet!

Dock var det lite smolk i bägaren när Södermanland som tidigare brukat hissa Barnmorskeförbundets flagga fick nej av Nyköpings sjukhus FM-enhet (FM = Facility Management). Södermanland har under många år fått hissa sin flagga på 5 maj då frågan avgjorts av respektive sjukhus, men nu 2014 blev det alltså nej av den enhet som fått mandat av landstingsdirektörn att handlägga ärendet. Vi får hoppas på att flaggan kan hissas på internationella barnmorskedagen 2015!

Den internationella barnmorskeorganisationen ICM, International Confederation of Midwives uppmärksammar varje år den internationella barnmorskedagen.
Den internationella barnmorskedagen – International Day of the Midwife – firas varje år den 5 maj runt om i hela världen!