Glögg med Barnmorskan på Skansen

Volontärerna  Barnmorskorna på Skansen samlades  den 7 december på Barnmorskeförbundet i Sjuksköterskornas hus för att dricka glögg med representanter från förbundsstyrelsen och kansliet

Det blev en avslutning på den första säsongen med Barnmorskan på Skansen och ett tillfälle att berätta för varandra och styrelsen hur det varit att gestalta barnmorskan Hilda Andresson år 1926 och möta Skansens gäster från hela världen.
Många besökare har varit nyfikna på barnmorskan, det har blivit många frågor och diskussioner och barnmorskeväskans innehåll har intresserat. Ett par äldre herrar med årskort på Skansen har konstaterat att ”Äntligen finns det en barnmorska på Skansen”. Några har förstås uttryckt att det känns tryggt att veta att hon finns där.

Nästa år 2018 är planeringen att Barnmorskan Hilda Anderson ska  vara på plats helgerna under  vår och höst, samt ett par veckor i juni och augusti.

Barnmorskan på Skansen
Engagerade volontärer och barnmorskor som gestaltat Hilda Andersson – Barnmorskan på Skansen under 2017: Anna-Marie Lundgren, (Lotte Hidemo),( Pia Höjeberg), Madeleine Kilbeck, Harriet  Hillström, (Marie Strömberg), Elisabeth Larsson , (Marianne Cronberg Willman).

De som ännu inte varit Hilda Andersson: (Randi Eriksson), Elisabet Häggström-Nordin , Christina Magnusson, Sonja Tjärnqvist , (Lisbet Gustafsson), Lena Rolfhamre, Catrin Lindberg, (Ylva-Li Lindahl).

Inom parantes = de som inte var med på glöggen.