Barnmorskeförbundet i Almedalen

Förbundsordförande Mia Ahlberg deltar seminarier i och debatter under Almedalsveckan 2017.

3 juli Hur står det egentligen till med svensk mödrahälso- och förlossningsvård? Dagens Medicin 2017-07-04: ”Läkare och barnmorskor eniga om lösning mot personalflykt.”
Arrangör i Almedalen: Löf.

3 juli Vad är en födande kvinna värd?
Arrangör i Almedalen: Födelsevrålet

5 juli Migrantkvinnors rätt till hälsa
Arrangör i Almedalen: Rfsu

5 juli Baby shower – mingel och upprop för en feministisk förlossningsvård
#FörlossningsgarantiNU
Debattartikel i SvD 2017-06-27:
Kravet: Ingen kvinna ska nekas en trygg förlossning
Alla kvinnor ska ha rätt till en barnmorska som stöd under hela förlossningen – och alla kvinnor ska garanteras plats på en förlossningsavdelning i sitt eget landsting.
Vi kräver att sjukvårdsminister Annika Strandhäll genomför en nationell översyn av förlossningsvården och inför en förlossningsgaranti.
Sveriges Kvinnolobby, Födelsehuset, Födelsevrålet, Kvinnliga läkares förening och Svenska Barnmorskeförbundet i en gemensam debattartikel i Svenska Dagbladet 2017-06-27.#FörlossningsgarantiNU överlämnades till Annika Strandhäll i Almedalen.
Arrangör i Almedalen: Sveriges Kvinnolobby

6 juli Så kan vi minska risken för ofrivillig barnlöshet
Arrangör i Almedalen: Lunds universitet och Reprounion

Barnmorskeförbundet  Susanne Åhlund och Kajsa Westlund från projekt Goda Levandsvanor är i Almedalen 2-5 juli.
Svenska Barnmorskeförbundet

Mer om Almedalen i Jordemodern nr 9 sept 2017.