Volontär på Skansen!

Barnmorskan Hilda Andersson har funnits på Skansen sedan 2017. Egentligen är hon en fiktiv person som var verksam som barnmorska under 1920- och 30-talen och hennes berättelse är framtagen utifrån avhandlingar och artiklar om barnmorskans historia. Med barnmorskeväskan packad med nödvändig utrustning som tvål, nagelborste, sterila navelband, stetoskop och förlossningstång på cykelns pakethållare går hon till Statarlängan för att se till statarfrun som snart ska föda.

Svenska Barnmorskeförbundet och Stiftelsen Skansen har ett samarbete där förbundet bemannar med legitimerade barnmorskor som volontärer. Kan Barnmorskan på Skansen vara något för dig? Nu söker vi fler volontärer och om du är intresserad av att bli volontär är du välkommen att kontakta oss på .