Ny på Barnmorskeförbundets kansli

Nu börjar jag ett nytt och inspirerande uppdrag för Svenska Barnmorskeförbundet där jag ska vara med och utveckla den digitala utgåvan av Jordemodern – jordemodern.se

Jag heter Elisabeth Ubbe och min bakgrund är full av olika erfarenheter. Jag är barnmorska och jobbade under mina år i yrket på förlossning, bb och mödravård och innan dess som sjuksköterska på gyn. Jag har hela tiden haft ett fokus på kvinnliga områden och många gånger känt att ”så här kan det inte få vara”, eller varför uppmärksammas inte det här fantastiska arbetet?

Jag insåg att jag vill berätta de berättelser som kvinnorna bär – för att påverka och förändra.  Jag blev journalist och fotograf. Under sex år var jag chefredaktör för tidningen Amningsnytt. Jag har också gått Nordens Fotoskola och haft ett års praktik på DN. Sedan dess har jag frilansat med fokus på att rapportera om kvinnofrågor här och i övriga världen. Jag jobbar också med konst och har producerat flera fotoutställningar om kvinnofrågor som: Könsstympad, De osynliga brösten och Mensfesten.

Jag ser fram emot att lyfta fram alla de viktiga, fantastiska, inspirerande och kanske oroande frågor som barnmorskor runt om i Sverige har. Och jag hoppas att det ska vara en del i att stärka barnmorskors röster och ta tillvara all den erfarenhet och kunskap som finns inom kåren.

Elisabeth Ubbe är anställd som redaktör och arbetar 20 procent från och med oktober 2017. Mer information om jordemodern.se kommer i Jordemodern nr 12 dec 2017.