Midwives4all Award 2015

Barnmorskan Rose Aciro tilldelas Midwives4all Award 2015. Priset som är instiftat av den svenska regeringen, Svenska Barnmorskeförbundet och International Confederation of Midwives delas ut för första gången i samband med den internationella barnmorskedagen 5 maj.

Barnmorskan Rose Aciro är 44 år och kommer från Uganda. Hon tilldelas Midwives4all Award 2015 för sitt stora engagemang för att förbättra vården för födande kvinnor. Rose Aciro har bland annat introducerat användning av partogram på det sjukhus där hon arbetar, hon leder också kurser i ”training for the trainers”.

I strongly believe that Rose should receive the award for her exemplary service as a midwife who is working hard to reduce maternal and infant mortality and is able to share her expertise with students and other staffs.

General Secretary Uganda Nurses and Midwives Union (UNMU)

Barnmorskan Rose Aciro arbetar på Lira Regional Referral Hospital som ligger 10 timmars resa med jeep från huvudstaden Kampala. Den svenska ambassadören och ytterligare en representant från Svenska ambassaden i Uganda kommer att  uppmärksamma hennes arbete vid en formell prisceremoni i hennes hemstad.

As part of midwives4all, the Swedish Ministry for Foreign Affairs, the Embassy of Sweden in Uganda, the International Confederation of Midwifes and the Swedish Association of Midwives have joined hands to award and honour Ms Rose Aciro, certified midwife at Lira Regional Referral Hospital, to recognize her excellence in midwifery and leadership in saving lives in Uganda.

Midwives4all Award 2015

Priset är ett diplom Midwives4all Award 2015 undertecknat av Margot Wallström, en systemkamera för att dokumentera arbetet som barnmorska och Barnmorskeförbundets jubileumsboken 300 Years in the Service of Life. Rose Aciro får resa, konferensavgift och hotell betalt för nästa konferens i den afrikanska regionen.

Pressrelease The Midwives4all Award2015 ICM – läs mer om priset och den ugandiska barnmorskan Ms Rose Aciro. #midwives4all

The Ambassador of Sweden, Mr Urban Andersson, speaks at the national celebrations of the International Day of the Midwife in Mbale, Uganda.
Sveriges Ambassad Kampala.

midwives4all.org