Goda Levnadsvanor

Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder (Socialstyrelsen 2011). Barnmorskeförbundet har haft två halvtidsanställda barnmorskor som arbetat med projekt Goda Levnadsvanor (2012-2014). Fortsatt projekt (2015) för att analysera utmaningarna med att implementera arbetet med sjukdomsförebyggande metoder i hälso- och sjukvården.

Projekt 2012-2014

Socialstyrelsens nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder handlar om hur vi på ett professionellt sätt ska föra samtal om levnadsvanor i möten med personer som söker hälso- och sjukvård.

Riktlinjerna tar upp fyra levnadsvanor
•Otillräcklig fysisk aktivitet
•Ohälsosamma matvanor
•Riskbruk av alkohol
•Tobaksbruk

De nationella riktlinjerna för sjukdomsförebyggande metoder ger råd om vilken typ av rådgivning som patienterna bör få av hälso-och sjukvården. Riktlinjerna ger rekommendationer om metoder att förebygga sjukdom genom att stödja patientens förändring av en ohälsosam levnadsvana. Gravida och ammande kvinnor lyfts fram som en särskilt prioriterad grupp att stötta till goda levnadsvanor.

Socialstyrelsen beviljade ekonomiskt stöd till Barnmorskeförbundet för att bidra till implementeringen av riktlinjerna. Projekt Goda Levnadsvanor pågick 2012-2014.

Läs mer om Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder 2011. Tobaksbruk, riskbruk av alkohol, otillräcklig fysisk aktivitet och ohälsosamma matvanor – stöd för styrning och ledning. Socialstyrelsen ISBN: 978-91-86885-66-3, Artikelnr: 2011-11-11.
Stöd till införande av riktlinjerna för sjukdomsförebyggande metoder.

Förutom Barnmorskeförbundet har även dessa professioner samarbete med Socialstyrelsen kring de nationella riktlinjerna för sjukdomsförebyggande metoder:
Dietisternas Riksförbund (DRF)
Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA)
Legitimerade sjukgymnasters Riksförbund (LSR)
Svensk Sjuksköterskeförening (SSF)
Svenska Läkaresällskapet (SLS)
Sveriges Psykologförbund (SPF)

Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande bygger på samverkan. Ett gemensamt policydokument har tagits fram och undertecknats av de sju professionerna. Dokumentet presenterades på Medicinska Riksstämman 2012.

Ta del av Projektplan Goda Levnadsvanor Svenska Barnmorskeforbundet (130508).

Goda Levnadsvanor har skrivit & rapporterat om projektet i varje nummer av Jordemodern. Under projekttiden har Jordemodern givit ut två temanummer om Goda Levnadsvanor.

Nationella riktlinjer – utvärdering 2014 – Sjukdomsförebyggande metoder – Indikatorer och underlag för bedömningar, Socialstyrelsen.

Projekt 2015

Socialstyrelsen utlyste bidrag för arbete med sjukdomsförebyggande metoder 2015. Syftet var att fortsätta analysera utmaningarna med att implementera arbetet med sjukdomsförebyggande metoder i hälso- och sjukvården. Barnmorskeförbundet ansökte och beviljades medel för att medverka i delprojektet.

Barnmorskeförbundet medverkade på sex olika dialogkonferenser i landet under november och december 2015. Läs mer om dialogkonferenserna.

Fokusgruppsdiskussioner har genomförts med ungdomar för att få kunskap om hur de ser på att diskutera levnadsvanor inför ett framtida föräldraskap. Resultaten publiceras  i Jordemodern och vid FSUM konferensen i Skellefteå 24-27 maj 2016.

Projekt 2016

Insatser som främjar arbetet med sjukdomsförebyggande metoder inriktning kroniska sjukdomar. Barnmorskeförbundet har tilldelades projektmedel för 2016. Projekt Goda Levnadsvanor 2016, Susanne Åhlund och Kajsa Westlund.

Projekt 2017

Barnmorskeförbundet har beviljats och tilldelats projektmedel för 2017.
Kontakta Susanne Åhlund för mer information.

• Susanne Åhlund

Projektanställd 2012-2014, 2015, 2016, 2017 Goda Levnadsvanor