Nätverk

Här hittar du information om de nätverk som finns till stöd för dig som arbetar och verkar som barnmorska inom olika verksamhetsområden.

AMNIS: Amningsnätverket i Sverige – Amningsnätverket i Sverige bildades i november 2000. Nätverket består av representanter från yrkesgrupper, professionföreningar och frivilliga organisationer som sprider kunskap om amning till sina målgrupper.

BB-chefer i Sverige – Ett fristående nätverk för barnmorskechefer på BB startade i samband med en av Barnmorskeförbundets chefskonferenser.

Doktorandnätverk – Läs mer under Vetenskapliga Rådet.

Internationellt nätverk – Läs mer under Internationella Rådet.

NUB – Nationella Nätverket Ultraljudsbarnmorskor.
Informations- och kunskapsutbyte för ultraljudsbarnmorskor verksamma inom den obstetriska ultraljudsverksamheten. Regelbundna nationella möten. Nätverket samarbetar med RUD. Kontaktperson för NUB är barnmorskan , Ultragyn, Stockholm.

Nätverket för barnmorskor verksamma inom sexuell och reproduktiv hälsa
där missbruk/beroende förekommer –
Nätverket anordnar regelbundna möten för vidareutbildning och erfarenhetsutbyte. Kontakta , barnmorska på Roselunds mödravårdsteam på Rosenlunds sjukhus/Beroendecentrum i Stockholm, , barnmorska på Tjej- och Killmottagningen, Göteborg eller , barnmorska, Mödra- och Barnhälsovårdsteamet i Haga Göteborg för mer information.

Nätverk Bäckenbottenskador – vård, omhändertagande och uppföljning.
Kontaktperson är barnmorskan, Danderyds sjukhus AB.

Samordningsbarnmorskorna inom mödrahälsovården i Sverige har ett eget nätverk med regelbundna möten och konferenser.

SFOG Arbets- och Referensgrupper

Svensk sjuksköterskeförening – sektioner och nätverk
Sammanslutningar av sjuksköterskor som är intresserade av ett specialområde, exempelvis dermatologi och venereologi, smärtvård, barn, omvårdnadsinformatik, hbtq-sjuksköterskor, hygien- & smittskyddssjuksköterskor och skolsköterskor. Det finns drygt femtio sektioner och nätverk anslutna till Svensk sjuksköterskeförening.