300 år i livets tjänst

300 år med utbildade, professionella barnmorskor och 125 år med ett eget yrkesförbund – ett jubileum vi uppmärksammat med en unik fotobok!

”Svenska Barnmorskeförbundet presenterar i en stor foto-, fakta- och inspirationsbok på ett skickligt sätt den utbildade barnmorskans historia. Spännande berättelser om kvinnoliv, barnaföderskor och barnmorskor förstärks genom effektfulla och illustrativa fotoreportage som berikar det skrivna ordet.”

– Ur recensionen i BTJ-häfte 8, 2012.

Barnmorskornas jubileumsbok 300 ÅR I LIVETS TJÄNST innehåller spännande berättelser och kraftfulla bildreportage om kvinnoliv, barnaföderskor och barnmorskor i Sverige, Kambodja, Mocambique, Afghanistan och på Grönland. I dåtid och nutid – med sikte mot framtiden och millenniemålet att minska mödradödligheten i världen.

Medverkande skribenter:

Birgita Klepke, Christina JanssonDonald Boström, Eva-Marie Wenneberg, Ingela Wiklund, Kajsa SundströmKatarina LindahlKyllike ChristenssonLena LennerhedLena MiltonLisa ÖbergMargareta Larsson, Margareta Rehn, Pia Höjeberg, Sara Parkman, Solveig Petersson, Staffan BergströmUlf HögbergUlla WaldenströmVivian Wahlberg och barnmorskestuderande i Kalmar.

Medverkande fotografer och bildreportage:

Donald Boström, Lennart Nilsson, Loui Bernal & Karin C Falck , Sven-Gösta Johansson, Hans Per Persson.

Arkivmaterial och övriga bilder från Svenska Barnmorskeförbundets samlingar på TAM-arkiv, Lars Liss samlingar och privata foton.

Vill du läsa mer  om boken?

Artikel i Jordemodern nr 7-8/2011. Vi har varit med som bokrecension i Aftonbladet, reportage/artikel i Minnenas Journal, Föräldrar & barn, Göteborgs Posten, Folket i Bild under 2011. Recension i BTJ-häfte 8, 2012.

Beställ och köp boken 300 ÅR I LIVETS TJÄNST!

Boken finns till försäljning på kansliet, pris 375 kronor (exkl frakt).

Barnmorskestuderande?

Vill din kurs göra en större samlad bokbeställning – ta kontakt med kansliet via kontaktformuläret.

Beställ boken via kontaktformuläret

Beställ boken via kontaktformuläret och få den hemskickad med posten. Boken kostar 485 kronor (inklusive admin/porto inom Sverige). Beställning är bindande, återbetalas ej.

300 ÅR I LIVETS TJÄNST

Sveriges barnmorskor 300 år
ISBN 978-91-633-8383-0
(2011) svensk utgåva

Boken finns översatt till engelska (2013), ISBN 978-91-637-3151-8.
Här kan du läsa delar ur 300 YEARS IN THE SERVICE OF LIFE.

Vill du köpa vår jubileumsbok 300 ÅR I LIVETS TJÄNST?

Ange antal böcker du vill köpa samt namn och adress så skickar vi boken och faktura till dig.