Värmlands Lokalförening

Värmlands läns barnmorskeförening bildades i Karlstad 4 augusti 1892. Vår lokalförening har 178 medlemmar (2013).

Barnmorskeföreningen anordnar höstmöte och årsmöte för medlemmar. På internationella barnmorskedagen 5 maj 2011 planterades Livets Träd – en Japansk trädmagnolia i Stadsträdgården. Invid trädet finns en skylt med information om barnmorskeföreningen & internationella barnmorskedagen. Dagen firas sedan dess traditionsenligt med picknic och samling vid Livets Träd.

Samma år 2011 deltog ett tiotal barnmorskor, iklädda sina barnmorsketröjor, i Värmlands ”Walk to Durban” som genomfördes den 16 juni. Initiativet kom genom en personlig vädjan till Värmlands Barnmorskeförening från ICM:s dåvarande president Bridget Lynch!

Barnmorsketröjor finns till försäljning! Svarta, V-ringade t-shirts med grönt tryck (Livets Träd framsidan/Barnmorska i Värmland baksidan) – kostar 160 kronor styck, finns i storlek L + XL. Tröjorna beställs via mail till

Vår styrelse

Karin Ängeby