Barnmorskor springer för livet!

När Musikhjälpen 2013 samlade in pengar för varje kvinnas rätt att överleva sin graviditet och förlossning, drog killarna bakom Helsingborgs Marathon också igång en insamling. Vi barnmorskor bestämde oss för att springa för livet. Målet 100 000 kronor klarades med råge.

En glasbur med fyra löpband sattes upp på Kungstorget i Helsingborg, hågade kunde komma dit och springa samt skänka en slant. Vi kände oss manade eftersom vi som barnmorskor vill synas och berätta att vi finns och är viktiga. Hälsosamma och starka.
På Lucia gick startskottet för oss, “Barnmorskor som springer för livet” med coachen Karolina Lintala.

Vi om några brinner för kvinnors rätt att överleva sin graviditet & förlossning och vi gör det handgripligen i vårt dagliga arbete. Som ni kanske förstår ligger även hälsa och välmående oss varmt om hjärtat, vi vill vara goda föredömen genom att ta hand om oss själva och varandra. Vi sprang totalt 50 kilometer under Luciamorgonen och samlade in pengar till insamlingen.

Karolina Lintala och Monica Rosen