Barnmorskor på Leros

Vi är två barnmorskor och tvåbarnsmammor som bor och jobbar i Skåne. Vi bestämde oss för att åka till Grekland för att hjälpa till med flyktingkrisen.

Vi hade fått nog av att sitta hemma och se fruktansvärda bilder och uppdateringar om människor utan mat och någonstans att sova. Uppdateringar om att människor dör för att fly från krig. Vi förstod att det fanns volontärer på plats, men insåg också att bristen på medicinska resurser är mycket stor. Eftersom Lesbos i det läget hade många strålkastare på sig valde vi att åka till en mindre ö som inte var så uppmärksammad i media men som ändå hade stort behov av hjälp. Lotten föll på Leros, en liten ö i Dodekaneserna, nära Turkiet. Här ligger också Samos, Kalymnos, Rhodos och Kos med flera öar.

Vi fick kontakt med människor som bor på ön och som varje dag hjälper till med krisen. En av dessa var svenska Hanna, som bott på ön i många år och har sin familj där. Hon hjälpte oss att få kontakt med fler volontärer och organisationer på plats och till slut kände vi oss redo att åka.

Från början var tanken att vi skulle åka ner med varsin ryggsäck och hjälpa till med vad vi kunde. Det utvecklade sig till att ta med fyra resväskor, många kontakter med människor och hjälporganisationer på Leros, sponsorer och pengar från fantastiska bidragsgivare.

Barnmorskor på Leros

Kontakt: