Barnmorskeförbundet stödjer danska barnmorskors kamp

Danska Jordemoderföreningen har varslat om strejk. Svenska Barnmorskeförbundet stöttar de danska barnmorskornas kamp för bättre lön. Lönen avspeglar det stora ansvar barnmorskor har. Lycka till i förhandlingarna!

Den femte mars skickade danska Jordemoderföreningen ut ett strejkvarsel. Senast fjärde april vill man att arbetsgivaren ska komma till mötes i lönefrågan, annars går man ut i strejk – för tredje gången på tjugo år.

Bakgrunden till konflikten är att Danmarks offentliganställda släpar efter i löneutvecklingen samtidigt som den danska ekonomin går bra. Nu vill de sammanlagt 745 000 offentliganställda, som tillsammans står enade i konflikten, att arbetsgivarnas bud ska höjas.

Läs mer ”Danska barnmorskor varslar om strejk” på barnmorskan.se

Svenska Barnmorskeförbundet støtter de danske jordemødres kamp for en løn, der afspejler det store ansvar, som jordemødre har! Håber at I lykkes med gode forhandlinger!

Mia Ahlberg, Svenska Barnmorskeförbundet